Jest dużo różnych fajnych pomysłów na własny biznes, a wśród nich znaleźć można te lepiej i bardziej opłacalne. Często najlepsze okazują się nie te, którymi dorobili się znajomi, ale zupełnie inne, chodzi bowiem o oryginalność. Dość ciekawą opcją, by dorobić sobie do regularnych poborów, jest założenie agencji pocztowej. Brzmi abstrakcyjnie? Nic takiego! Wystarczy, że zapoznasz się z naszym poradnikiem.
Z czym do czego
Pomysł jest opłacalny chociaż z tego powodu, że z usług pocztowych korzysta praktycznie każdy. W mniejszej lub większej miejscowości odbiera się listy i paczki, nie mówiąc już o ich nadawaniu. Jeśli zauważasz, że w twoim miejscu zamieszkania występują pewne problemy z tym związane, na przykład zauważa się znaczne opóźnienia w dostarczaniu przesyłek, bądź gdy kolejki w jedynym w okolicy urzędzie pocztowym sięgają drzwi wyjściowych, nie wahaj się i działaj. Możesz decydować się na założenie agencji pocztowej niezależnie od tego, czy dopiero musisz postarać się o lokal (przeciętna osoba) czy już jakiś posiadasz (masz własny sklep, prowadzisz już punkt usługowy).
Jestem zdecydowany – jak mogę zacząć?
Przypuśćmy, że pomysł dotyczący własnej agencji pocztowej dopiero co urodził się w twojej głowie. Nie masz jeszcze niczego – oprócz wizji. Jednym z pierwszych kroków może być nawiązanie kontaktu z Pocztą Polską w celu uzgodnienia szczegółów i pozyskaniu wiedzy na temat wszelkich niezbędnych formalności. Na pewno na tym etapie dowiesz się o dwóch najbardziej istotnych wymogach: prowadzeniu własnej działalności gospodarczej oraz posiadaniu lokalu. Dla Poczty Polskiej nie ma większego znaczenia, jaki to będzie lokal, stąd możesz na swoją agencję przeznaczyć na początek coś niezbyt dużego. Warto jednak zadbać o warunki lokalowe, gdyż jest to aspekt istotny dla klientów – będzie im znacznie wygodniej korzystać z usługi, jeśli będzie ona świadczona w przestronnym, jasnym i zadbanym miejscu. Liczy się także lokalizacja. Gdy posiadasz np. wolne pomieszczenie w domu i myślisz o jego wykorzystaniu, żeby nie przepłacać, przeanalizuj kwestię pod kątem łatwości dojścia lub dojazdu do ciebie z dowolnego punktu miejscowości. Gdy z centrum, z dworca, z banku lub innych istotnych miejsc jest dość daleko, bardzo możliwe jest, że nie uda ci się zainteresować zamierzonej ilości klientów.
Czego potrzebuje agencja pocztowa
Oprócz lokalu i własnej działalności gospodarczej, potrzebujesz jeszcze odpowiedniego wyposażenia. Sporo istotnych rzeczy zaoferuje ci Poczta Polska, głównie chodzi o przedmioty niezbędne do właściwego świadczenia usług. Można tu wymienić wagi do kontrolowania masy przesyłek, pakiety odpowiednich druków, pieczątki na każdą okazję, datowniki, koperty, znaczki. To jednak jeszcze nie wszystko. Lokal usługowy musi właściwie się prezentować, stąd konieczność wykonania na początek pewnych inwestycji.
Czy to jest opłacalne?
Na pewno prowadzenie agencji pocztowej jest niezłym sposobem dorobienia sobie każdego miesiąca. Wypłaty mogą sięgać ok. kilkaset złotych. Wynagrodzenie jest prowizyjne lub ryczałtowe. Więcej na własnej agencji zarobisz mieszkając w większej miejscowości, gdzie możesz liczyć na prowizję (istotna będzie jednak jej wysokość, może to być min. 7%, a max 20%).