Dokument zwany życiorysem – z łacińskiego curriculum vitae, w skrócie CV – jest obecnie jednym z podstawowych dokumentów przydatnych w procesie rekrutacji. Służy on skrótowemu przedstawieniu informacji o wykształceniu, doświadczeniu i innych możliwościach potencjalnego pracownika. W związku z dużym bezrobociem kandydatów na dowolne stanowisko bywa bardzo wielu i pierwsza selekcja odbywa się już na etapie składania życiorysów. Co możesz zrobić, żeby od pierwszego kontaktu zaciekawić pracodawcę swoją osobą? To proste, musisz napisać dobre CV.
W skrócie o CV
Pisząc CV, chcesz najprawdopodobniej stworzyć dość uniwersalny dokument, który będzie dobrze charakteryzował twoją osobę. To jednak tylko bardzo podstawowy cel. Przeciętny pracodawca otrzymuje tak dużą ilość życiorysów, że nie zwróci większej uwagi na kolejną standardową wersję. Stosując kilka specjalnych technik, masz szanse przygotować skuteczniejsze CV i od razu uzyskać zainteresowanie potencjalnego szefa. Dzięki temu zyskasz szansę wzięcia udziału w rozmowie kwalifikacyjnej.
Naucz się tworzyć życiorysy dedykowane
Chociaż życiorys uważany jest za bardziej uniwersalny dokument niż na przykład list motywacyjny, dobrze będzie również w tym przypadku zadbać o jak największą personalizację poszczególnych zapisów. Z jednej strony jest to wygodniejsze dla ciebie – masz różne wersje życiorysów i wysyłasz je np. do kilku konkretnych firm, więc maleje szansa na pomyłkę lub uzyskanie zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną, którą będzie nam wyjątkowo ciężko powiązać z jakąkolwiek aplikacją. Owszem, jest trudno o pracę, ale nie znaczy to, że trzeba produkować i wysyłać życiorysy hurtowo. Dokument dedykowany (czyli odnoszący się do konkretnego stanowiska) wydaje się o wiele bardziej zachęcający dla potencjalnego szefa.
Unikaj nawet małych błędów
Z punktem powyżej wiąże się kolejna istotna kwestia – błędy w życiorysie. Dokument ten powinien być stworzony jak najstaranniej, bez błędów ortograficznych, stylistycznych i literówek. Dlatego najlepiej będzie napisać CV od początku do końca osobiście. Dzięki temu nie powielisz błędów zrobionych przez osobę przygotowującą tzw. szablon. Jest też mniejsza szansa na to, że w swoim życiorysie użyjesz frazesów pojawiających się niemal w każdym przykładowym CV. Pracodawcy czytają tego naprawdę dużo, więc mogą być bardzo wyczuleni na pewne zwroty i od razu zmienią nastawienie do ciebie.
Bardzo istotna jest forma
Pierwszy kontakt pracodawcy z twoim życiorysem nie polega jeszcze na jego czytaniu. Dzięki właściwej formie zewnętrznej uda ci się zachęcić szefa do bliższego zainteresowania się treścią. Zamiast powielać szablon dostępny w internecie, wysil się i stwórz własny. Dobrym posunięciem i elementem wymaganym przez niektóre firmy jest zamieszczenie u góry zdjęcia. Unikaj mieszania czcionek i ich rozmiarów. Kolor tekstu w obrębie całości życiorysu powinien być czarny, jednolity. Nie korzystaj z żadnych grafik poza swoim zdjęciem. Używaj formatowania treści do uwypuklenia ważnych informacji, które mają przyciągnąć uwagę szefa.