Popularne pojęcie afiliacji jest związane z zarabianiem przez internet i dotyczy współpracy właściciela strony internetowej lub bloga z wybranym partnerem, oferującym produkt lub usługę – czyli po prostu reklamodawcą. Dzięki umieszczeniu na stronie lub blogu elementów reklamowych, partner otrzymuje nowych klientów, zainteresowanych konkretnym zakupem, natomiast właściciel strony zyskuje niewielkie kwoty za odpowiednie progi ruchu lub sprzedaży uzyskane dla swojego partnera.
Czy to się opłaca?
Skorzystanie z możliwości zapewnianych przez systemy partnerskie opłaca się coraz bardziej w miarę wzrostu popularności strony. Największe zyski osiągają osoby, których witryny odwiedzane są dziennie przez tysiące różnych użytkowników. Jeśli nie możesz liczyć na taką popularność, bo dopiero zaczynasz lub po prostu nie stać cię na żadną z bardziej zaawansowanych form promocji, dobrym rozwiązaniem jest wybranie najskuteczniejszego w twoim przypadku rodzaju wynagrodzenia. Możliwości jest kilka, na przykład:
– CPM (cost per thousand) – partner przyznaje wynagrodzenie za każdy 1000 unikalnych wyświetleń reklamy. Dość rzadko spotykane rozwiązanie.
– CPC (cost per click) – partner przyznaje wynagrodzenie za unikalne odwiedziny strony, do której linkuje umieszczona na stronie reklama. Bardzo popularny model.
– CPL (cost per lead) – wynagrodzenie trafi do ciebie po wykonaniu przez odwiedzającego zakładanej czynności, np. pobranie programu, zarejestrowanie się, zapisanie się do newslettera itd.
– CPS – (cost per sale) – zyskujesz pieniądze w formie prowizji od sprzedaży dokonanej z twojego polecenia.
– programy z poziomami – podobne w swoim działaniu do piramid finansowych. Zyskujesz wynagrodzenie za bezpośrednie przekierowanie na stronę partnera klienta, który kupi jakiś produkt, a także możesz liczyć na procent zysków innych zwerbowanych przez ciebie osób – one również będą promować produkty partnera.
– programy mieszane – różne wariacje tego co powyżej.
Pomimo sporej różnorodności modeli, wszystkie pokrótce sprawdzają się najlepiej w przypadku popularnej strony lub bloga.
Skąd aż taka popularność afiliacji?
Pierwszą firmą stawiającą na potęgę afiliacji był Amazon.com, zresztą do tej pory księgarnia generuje część ruchu w swoich sklepach właśnie dzięki rozbudowanym systemom poleceń. Ten sukces przyczynił się do sporego zainteresowania tą metodą różnych przedsiębiorstw szukających dobrych metod promocji swojej marki w sieci. Dlaczego tak się stało? Dość trudno jest bez dłuższego zastanowienia podać jakieś istotne problemy związane z afiliacją. Jeśli chcesz w ten sposób zarabiać, miej świadomość, że nie wiąże to się z żadnymi męczącymi obowiązkami, często nawet nie musisz niczego kontrolować, trzymać ręki na pulsie. Wszystkie te sprawy leżą w gestii twojego partnera. Ewentualne niepowodzenie akcji może być co najwyżej powiązane z niewłaściwym podejściem do afiliacji, ale ryzyko zajścia tego można wyeliminować, odpowiednio się edukując. Warto zwrócić uwagę chociażby na:
– poprawne umieszczenie linków przekazanych przez partnera
– wybór takiego partnera, który pozwoli na satysfakcjonujący nas system wypłat
– niewypłacalnych partnerów (najlepiej spisać po prostu porządną umowę)
– właściwe dopasowanie reklamy – robi się to przez analizę treści wyszukiwanych przez internautów, którzy w ten sposób trafili na daną stronę.